Як запустити мовлення у дитини?
27.04.2021 12:32 No Comments Головна Redaktor

Коли дитина починає розмовляти? Коли вона вже успішно пройшла всі етапи рухового розвитку – навчилася впевнено сидіти, рачкувати, ходити, розуміти звернене мовлення, складати 8 кубиків, знає на смак всі предмети, знає на звук голоси всієї сім’ї, знає на дотик мамині руки і таке інше. За формування руху відповідає мозочок, а за неконтрольовані дії в тілі (серцебиття, дихання та інше) – середній мозок, тому коли завершено формування координованого руху, обробку всіх сенсорних систем за «справу» береться лобна доля мозку, де формується мова, мислення та обробка почутої інформації.
Чи знали ви, що для запуску мовлення дитині необхідно залучити органи чуття, впливаючи на них різноманітними смаковими, тактильними, слуховими, зоровими та нюховими подразниками? Це доказали нейропсихологи та дефектологи по всьому світові. Ними був і запропонований головний чинник впливу повноцінного розвитку дитини – метод сенсорної інтеграції.

Приблизно сорок років тому Джейн Айрес, логопед та психолог з штат Оклахома (США), в процесі практичної роботи виявила порушення роботи сенсорних систем – теорії дисфункції сенсорної інтеграції, яка привернула увагу спеціалістів з усього світу. Дж. Айрес знайшла проблему, що заважали розвитку, що найменше, кожної десятої дитини у світі. Яку до цього не розуміли та не діагностували і не помічали. Більше аніж 70% дітей, що мають відхилення в розвитку мовлення, руховій там емоційній сфері, проблеми з навчанням, поведінкою, спілкуванням, мають порушення роботи сенсорних систем.
Ніяка частина мозку не працюють окремо: інформація передається від однієї частини до іншої. Дотики допомагають бачити, зір – утримувати рівновагу, рівновага – відчувати положення тіла в просторі та рухатися, рух допомагає навчанню. Мозку необхідна стимуляція, вона збуджує мозок і пришвидшує активність. Таким чином виникає мовлення, читання, ходьба, ковтання та інше.

З народження запуск мовлення відбувається за умов стимуляції всіх сенсорних систем. Потурбуйтесь про «сенсорну дієту» та наповніть дитячу достатньою кількістю стимулів, не перенасичуючи та не примушуючи «голодувати». Приємна класична музика, аромати (кориця, аромамасла), різної фактури іграшки, гарний інтер’єр буде стимулювати мозок до розвитку.
Лаєте дитину за обідрані шпалери, погризені речі, розсипану квасолю чи пошарпану оббивку дивана? Даремно! Це природня спроба пізнати світ через сенсорні системи та сформувати мотивацію, мислення та мову.

Допоможіть маніпулювати такими предметами, як
вода, хай він переливає її чи набирає в ємності,
акварельні фарби,
гуаш(дайте великий шмат шпалери),
замісіть тісто, розкачайте його, не біда, що він забрудниться, зате потім буде добре вчитися в школі,
Влаштуйте штучний дощ з пульверизатора, зате дитина отримаю чудове емоційне сприйняття.

Уникайте перегляду мультфільмів та ігор в телефоні. Це не розвиває зони мозку, що відповідають за розвиток мовлення пам’яті та уваги.
Бо найважливішою передумовою запуску мовлення є сумісна ігрова діяльність, насичена сенсорними стимулами.

Олена Шаламова,

фізичний терапевт центру реабілітації “Движение”

Про Автора

Leave a reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *